I ett samarbete mellan Ersta Sköndal Bräcke högskola och Statistiska centralbyrån (SCB) har för första gången det frivilliga arbetet i Sverige värderats ekonomiskt. Beräkningarna är gjorda fram till och med 2014, ett år då 3,75 miljoner personer arbetade frivilligt på en regelbunden basis. Värdet beräknades till 131 miljarder kronor. 131 miljarder Läs mer
Blogg
Vad kännetecknar en framgångsrik idrottssponsor?
Vad är det som gör att vissa sponsorer får mer utväxling av sina samarbeten än andra? Och finns det några faktorer som är nycklar för att nå fram? I detta blogginlägg kommer jag dela med mig av mina tankar kring vad som karaktäriserar en stark idrottssponsor. De senaste sex åren Läs mer
Rätt aktivering kan stärka en ”svag” rättighet
Att aktiveringen av ett sponsorskap är samarbetets kärna har vi varit inne på tidigare här i julkalendern. Och även i boken får aktivering rikligt med välförtjänt utrymme. Ett perspektiv på aktivering utifrån ett företagsperspektiv är att ta reda på vilka aktiviteter som kan stärka rättighetens ”svagare” områden. Låt oss kalla Läs mer
Etiska överväganden alltmer aktualiserade i sponsring
En alltmer aktuell fråga inom sponsring är kring den etiska aspekten och hur rättigheter sluter avtal med sponsorer från specifika branscher. Frågor kring etik och moral står allt oftare mot eftertraktade pengar. Det är svåra etiska överväganden som en rättighet har att ta ställning till. De står inför ett viktigt Läs mer
Säljtips: Öka chansen till ”Ja” med enkla argument
Säljtillfället är ofta ett möte mellan rättighet och företag. Men säljtillfället kan också ske i mer informella miljöer och sammanhang. Kontakten är avgörande för om rättigheten får ett ”Ja” från företaget, så att företaget blir sponsor. Och chansen till ett ”Ja” ökar om du redan tidigt kan lägga in relevanta Läs mer
INTERVJU: Så aktiverade Gold Town Games sitt sponsorskap med SK Lejon
Idag gör vi i julkalendern en intervju med Tomas Nordström på Gold Town Games i Skellefteå. Företaget har bland annat uppmärksammats i media genom sin sponsoraktivering i ishockeyföreningen SK Lejon. I denna intervju berättar han mer om hur de tänkt och hur de genomfört själva aktiveringen med en lokal rättighet Läs mer
Så viktigt är intäkter från sponsring för idrotten
Nyligen sålde AIK Fotboll ”Evighetskortet”, som ger tillgång till klubbens alla matcher, livet ut. Prislappen blev 189 100 kronor. Det höga (?) priset fick mig att tänka på en kartläggning vi tog med i boken; den om hur mycket mer biljetter till elitidrott skulle kosta om föreningen inte hade några Läs mer
Gyllene Hjulet är branschtävlingen alla vill vinna
Visste du om att det faktiskt går att tävla i sponsring? Gyllene Hjulet är den åtråvärda tävlingen som varje år korar de bästa sponsorcasen i landet. Och nu har ansökningsfönstret till årets Gyllene Hjulet-tävling öppnats. En viktig uppgift som branschorganisationen Sponsrings- och Eventsverige (SES) har är att anordna den årliga Läs mer
Varför väljer företag att bli namn- eller titelsponsor?
Att ett företag sätter sitt varumärkesnamn på en arena eller ett evenemang, eller till med en förening, kallas för titelsponsring. Men varför väljer att företag just den här typen av sponsring? Skälen är förstås många, men låt mig få friheten att generalisera dem till tre stycken. I boken ägnar vi Läs mer
Varumärket grunden för ett framgångsrikt sponsringsarbete
Att lägga grunden till ett bra sponsringsarbete börjar i varumärkesarbetet. Som i sin tur startar i värdegrunden och erbjudandet. Varumärkesfrågorna inom idrott har aldrig varit mer aktuella än vad de är just nu. Men hur ska en förening som vill stärka och utveckla sitt idrottsvarumärke tänka och agera? I boken Läs mer