Gyllene Hjulet är branschtävlingen alla vill vinna

Visste du om att det faktiskt går att tävla i sponsring? Gyllene Hjulet är den åtråvärda tävlingen som varje år korar de bästa sponsorcasen i landet. Och nu har ansökningsfönstret till årets Gyllene Hjulet-tävling öppnats.

En viktig uppgift som branschorganisationen Sponsrings- och Eventsverige (SES) har är att anordna den årliga branschtävlingen Gyllene Hjulet, där du kan tävla i sponsring. Förra året firade denna tävling 20 år, så den har en stark tradition och historia.

De kategorier som det går att tävla i är bland annat ”Årets Bästa Sponsring”, ”Årets Rättighetsinnehavare”, ”Årets Lokala Rättighetsinnehavare” och ”Årets Samhällsengagemang”. Under det gångna året hade tävlingen 15 olika kategorier och delade då även ut ”silverhjul” till andrapristagare.

Gala för tävling och inspiration

Att vinna en kategori inom Gyllene Hjulet är något som är mycket eftersträvansvärt och förenat med en hel del prestige, inte minst för de konsulter och byråer som deltar. Men även för de som inte vinner, eller ens tävlar, är tävlingskriterierna bra inspiration till hur man kan bedriva ett framgångsrikt sponsringsarbete. Du kan lära dig enormt mycket kring hur såväl rättigheter som byråer och sponsorer tänkt kring struktur och kreativt innehåll.

Nu har ansökningsfönstret till galan 2019 öppnat. Om du vill veta mer om hur du ska göra för att kunna vara en del av tävlingen går du in på tävlingens hemsida, där villkoren anges. Du kan lämna in ditt bidrag ända fram till den 1 februari, då ansökningsfönstret stängs.

Även i år går det att tävla i 15 olika kategorier. Samtliga kategorier har en jury som sammanträder och utser de bästa bidragen. Fem bidrag ur varje kategori går vidare som nominerade kandidater. Vid den stora tävlingen senare i vår utses så vinnarna.

2018 års vinnare

Vid 2018 års gala prisades således 15 olika vinnare. Fyra av dessa kan du läsa mer om via länkarna nedan. Låt dig inspireras av kreatörerna och skaparna bakom casen. Studera gärna lite extra hur de tänkt kring syfte, målgrupp samt hur de genomfört och utvärderat sina resultat.

Årets Bästa Sponsring – Heja! & Polarbröd
Årets Samhällsengagemang – ATEA Sverige och Edelman Deportivo
Årets Rättighetsinnehavare – Husmor Lisa, Martin & Servera
Årets Lokala Rättighetsinnehavare – BK Häcken och Rättighetsbyrån

Nu hoppas jag att du fått tillräckligt med inspiration för att själv delta i tävlingen, om du nu varit medverkande i något projekt under 2018 som du tycker varit extra bra.

Det här inlägget är en del av Hållbar sponsrings julkalender. Du hittar alla inlägg här.

Beställ boken här

Mer läsning: