CASE: Samhällsmatchen – Hammarby Fotbolls samhällsprojekt

Det finns många föreningar som idag gör fantastiska insatser i samhället. Där samhällsnyttan får vara i fokus i erbjudandet ut till sponsorn. I julkalenderns allra sista lucka väljer jag att lyfta Hammarby Fotbolls koncept "Samhällsmatchen", som är ett av alla de initiativ som är värda att uppmärksammas lite extra.  Ett sätt att skapa ett starkt gillande till en rättighet är ...

Läs mer...

Hur får vi fler sponsorer?

Mitt sista inlägg i vår julkalender blir ett svar på den kanske mest vanliga frågan personer inom idrotten ställer sig: Hur får vi fler sponsorer? Och även om det mest korrekta svaret hade varit "det beror på" eller "det är svårt att svara på" så vet jag att det inte är vad du vill läsa. Låt mig istället svara så konkret jag kan. Det finns en anledning till att vi har skrivit ...

Läs mer...

Att göra gott är en ”game changer” inom sponsring

För er som tagit del av vår julkalender, eller som läst vår bok, är det ingen hemlighet att samhällsnytta och hållbarhet får en särskilt framträdande roll. Att göra gott har blivit en "game changer" som förändrat spelplanen inom marknadsföring i allmänhet och sponsring i synnerhet. Och jag ska i detta blogginlägg ge min bild kring några av orsakerna till varför det blivit ...

Läs mer...

Ideellt arbete utgör större del av Sveriges BNP än detaljhandeln

I ett samarbete mellan Ersta Sköndal Bräcke högskola och Statistiska centralbyrån (SCB) har för första gången det frivilliga arbetet i Sverige värderats ekonomiskt. Beräkningarna är gjorda fram till och med 2014, ett år då 3,75 miljoner personer arbetade frivilligt på en regelbunden basis. Värdet beräknades till 131 miljarder kronor. 131 miljarder motsvarar 3,32 procent av ...

Läs mer...

Vad kännetecknar en framgångsrik idrottssponsor?

Vad är det som gör att vissa sponsorer får mer utväxling av sina samarbeten än andra? Och finns det några faktorer som är nycklar för att nå fram? I detta blogginlägg kommer jag dela med mig av mina tankar kring vad som karaktäriserar en stark idrottssponsor. De senaste sex åren har jag haft förmånen att sitta med i branschtidningen Sport&Affärers jury som utser pristagare i ...

Läs mer...

Rätt aktivering kan stärka en ”svag” rättighet

Att aktiveringen av ett sponsorskap är samarbetets kärna har vi varit inne på tidigare här i julkalendern. Och även i boken får aktivering rikligt med välförtjänt utrymme. Ett perspektiv på aktivering utifrån ett företagsperspektiv är att ta reda på vilka aktiviteter som kan stärka rättighetens "svagare" områden. Låt oss kalla det för hur vi balanserar sponsorskapet. Att ...

Läs mer...

Etiska överväganden alltmer aktualiserade i sponsring

En alltmer aktuell fråga inom sponsring är kring den etiska aspekten och hur rättigheter sluter avtal med sponsorer från specifika branscher. Frågor kring etik och moral står allt oftare mot eftertraktade pengar. Det är svåra etiska överväganden som en rättighet har att ta ställning till. De står inför ett viktigt värderingsmässigt vägval. Företag och varumärken som ...

Läs mer...

Säljtips: Öka chansen till ”Ja” med enkla argument

Säljtillfället är ofta ett möte mellan rättighet och företag. Men säljtillfället kan också ske i mer informella miljöer och sammanhang. Kontakten är avgörande för om rättigheten får ett "Ja" från företaget, så att företaget blir sponsor. Och chansen till ett "Ja" ökar om du redan tidigt kan lägga in relevanta argument. Följande text är ett till stor del ett utdrag från ...

Läs mer...

INTERVJU: Så aktiverade Gold Town Games sitt sponsorskap med SK Lejon

Idag gör vi i julkalendern en intervju med Tomas Nordström på Gold Town Games i Skellefteå. Företaget har bland annat uppmärksammats i media genom sin sponsoraktivering i ishockeyföreningen SK Lejon. I denna intervju berättar han mer om hur de tänkt och hur de genomfört själva aktiveringen med en lokal rättighet som SK Lejon. Tomas jobbar som Community Manager vilket primärt ...

Läs mer...

Så viktigt är intäkter från sponsring för idrotten

Nyligen sålde AIK Fotboll "Evighetskortet", som ger tillgång till klubbens alla matcher, livet ut. Prislappen blev 189 100 kronor. Det höga (?) priset fick mig att tänka på en kartläggning vi tog med i boken; den om hur mycket mer biljetter till elitidrott skulle kosta om föreningen inte hade några sponsorer. Det ska sägas på en gång att studien är några år gammal, men jag törs ...

Läs mer...