Blogg

INTERVJU: “Vi utgår alltid från upplevelsen”

Vi fick en intervju med Anders Mattsson som har ansvar att driva och utveckla Göteborgsvarvet Expo. Anders berättar bland annat mera om målgruppsmatchning, varför upplevelsen ska vara i fokus, vilka motiv deras sponsorer efterfrågar idag och vikten av att utgå från upplevelsen i sin paketering. Göteborgsvarvet Expo är Nordens största Läs mer

Handbolls-EM: Kindred skänker reklamrättigheter till ENALMH

Kindred Group, som i Sverige är mest kända med varumärket Unibet, donerar sina reklamrättigheter för de matcher som spelas i Norge under Handbolls-EM 2020. Organisationen som kommer att få utnyttja rättigheterna är ENALMH, ett nätverk vars främsta uppgift är att lyfta fram hur ett aktivt liv kan förebygga mentala hälsoproblem.

INTERVJU: “Vårt primära fokus i vår sponsorförsäljning är på ungdom, jämställdhet och hållbarhet.”

Vi fick en intervju med Fia Grönborg som är marknadskoordinator i fotbollsföreningen BP. I intervjun berättar Fia mer om föreningens arbete med fokus på jämställdhet och hållbarhet. Han avslöjar också varför klubben har tagit initiativ till en hållbarhetsredovisning. I Fia Grönborgs arbete ingår kontakt med partners, administration av diverse marknadsarbete, Läs mer

Björklövens initiativ “Gröngul kompis” nominerat till prestigefyllt pris

IF Björklöven har en vision om att bli Sveriges mest älskade hockeyförening. Med sitt initiativ Gröngul kompis vill föreningen peppa barn och ungdomar att samspela, förstå och respektera varandra.  I boken Hållbar sponsring valde vi bland annat att lyfta fram Gröngul kompis som ett särskilt intressant case i kapitlet om Läs mer

Hållbar sponsring på föreläsningsturné runt om i landet

Sedan boken Hållbar sponsring lanserades för snart ett år sedan har efterfrågan på utbildningar i ämnet varit stor. Under året har vi därför varit ute på föreläsningsturné. Här har vi fått utveckla våra tankar kring arbetet med att implementera hållbar sponsring. Mötesplatserna har varit flera under året som gått. Så Läs mer

Lista: Här är klubbarna med störst sponsorintäkter i Sverige

För tionde året i rad presenterar tidningen Sport & Affärer en kartläggning över de största svenska klubbarnas sponsorintäkter (“sponsring och företagsförsäljning”). Årets sammanställning visar än en gång att det är fotboll- och ishockeyklubbarna som drar in mest pengar på sponsring och försäljning till företag.