Event: En välbesökt gratisföreläsning om sponsring

I måndags bjöd författarna till Hållbar sponsring Magnus Berglund och Frans Fransson, tillsammans med Scandic, in till en gratisföreläsning om sponsring. Ett femtiotal besökare deltog för att få tips om hur man kan arbeta för att få fler sponsorer. Mycket glädjande fanns det också en bred palett av rättigheter (föreningar, förbund, evenemang och individer) på plats. De hade ...

Läs mer...

13 maj: Gratis frukostföreläsning om sponsring

Måndag 13 maj bjuder Magnus Berglund och Frans Fransson, tillsammans med Scandic, in till en gratisföreläsning om sponsring. Du får tips på hur du kan arbeta för att få fler sponsorer – och dessutom en gratis frukost! I december gav vi ut handboken Hållbar sponsring. Boken var ett resultat av två års skrivprocess och många fler års arbete med sponsring, marknadsföring och ...

Läs mer...

Här är vinnarna i Gyllene Hjulet 2019

På torsdagskvällen den 11 april belönades de bästa insatserna i Sverige under 2018 inom sponsring, event och expo. Fler än 500 gäster samlades på branschgalan som gick under temat "Förebilder".  Gyllene Hjulet lyfter fram Sveriges mest uppmärksammade och hyllade projekt inom intresse- och upplevelsebaserad kommunikation utmynnar i en branschgala med över 500 gäster. Tävlingen ...

Läs mer...

Hållbarhet är Svenska Skidförbundets framtidsspår

En ny rapport visar nu Svenska Skidförbundets framtidsinriktning. Hållbarhet är ledordet som ska sätta agendan framöver. Och det tycks som att förbundet nu är på rätt spår.  ...

Läs mer...

Adidas gör det igen

Adidas har gjort det igen. "En riktigt bra kampanj", tänkte jag när jag såg flashen om tröjlanseringen. "En fantastisk kampanj", tänkte jag när jag såg SVT:s rewrite om att tröjan stoppas från VM. För den skulle ju aldrig dit....

Läs mer...

Börja med förutsättningar och förväntningar – innan du sätter mål

Att ha rätt förväntningar internt på sponsring är viktigt för att kunna planera och genomföra sponsorarbetet på bästa sätt. Vår rekommendation är att se förväntningar som förstadiet till målsättningar. När vi planerade boken kom vi ganska snabbt fram till att vi inte skulle gå rakt in i "sponsorskolan". Inte ens när vi guidat läsaren till själva handboken. Nej, istället ...

Läs mer...

CASE: Samhällsmatchen – Hammarby Fotbolls samhällsprojekt

Det finns många föreningar som idag gör fantastiska insatser i samhället. Där samhällsnyttan får vara i fokus i erbjudandet ut till sponsorn. I julkalenderns allra sista lucka väljer jag att lyfta Hammarby Fotbolls koncept "Samhällsmatchen", som är ett av alla de initiativ som är värda att uppmärksammas lite extra.  Ett sätt att skapa ett starkt gillande till en rättighet är ...

Läs mer...

Hur får vi fler sponsorer?

Mitt sista inlägg i vår julkalender blir ett svar på den kanske mest vanliga frågan personer inom idrotten ställer sig: Hur får vi fler sponsorer? Och även om det mest korrekta svaret hade varit "det beror på" eller "det är svårt att svara på" så vet jag att det inte är vad du vill läsa. Låt mig istället svara så konkret jag kan. Det finns en anledning till att vi har skrivit ...

Läs mer...

Att göra gott är en ”game changer” inom sponsring

För er som tagit del av vår julkalender, eller som läst vår bok, är det ingen hemlighet att samhällsnytta och hållbarhet får en särskilt framträdande roll. Att göra gott har blivit en "game changer" som förändrat spelplanen inom marknadsföring i allmänhet och sponsring i synnerhet. Och jag ska i detta blogginlägg ge min bild kring några av orsakerna till varför det blivit ...

Läs mer...

Ideellt arbete utgör större del av Sveriges BNP än detaljhandeln

I ett samarbete mellan Ersta Sköndal Bräcke högskola och Statistiska centralbyrån (SCB) har för första gången det frivilliga arbetet i Sverige värderats ekonomiskt. Beräkningarna är gjorda fram till och med 2014, ett år då 3,75 miljoner personer arbetade frivilligt på en regelbunden basis. Värdet beräknades till 131 miljarder kronor. 131 miljarder motsvarar 3,32 procent av ...

Läs mer...