Svenska Spel och Svenska Fotbollförbundet har tecknat ett nytt avtal kring Svenska Cupen som sträcker sig över cupsäsongen 2020/2021. Avtalet innebär att Svenska Spel stärker sitt samarbete med svensk fotboll med syfte är att utveckla och höja statusen på cupen, både för herrar och damer. Svenska Spel har varit med Läs mer
Blogg
INTERVJU: “Vi utgår alltid från upplevelsen”
Vi fick en intervju med Anders Mattsson som har ansvar att driva och utveckla Göteborgsvarvet Expo. Anders berättar bland annat mera om målgruppsmatchning, varför upplevelsen ska vara i fokus, vilka motiv deras sponsorer efterfrågar idag och vikten av att utgå från upplevelsen i sin paketering. Göteborgsvarvet Expo är Nordens största Läs mer
Handbolls-EM: Kindred skänker reklamrättigheter till ENALMH
Kindred Group, som i Sverige är mest kända med varumärket Unibet, donerar sina reklamrättigheter för de matcher som spelas i Norge under Handbolls-EM 2020. Organisationen som kommer att få utnyttja rättigheterna är ENALMH, ett nätverk vars främsta uppgift är att lyfta fram hur ett aktivt liv kan förebygga mentala hälsoproblem.
Hållbar sponsring nominerad till Årets Marknadsföringsbok 2019
Varje år sedan 1991 utser Sveriges Marknadsförbund “Årets Marknadsföringsbok”. Böckerna som tävlar om titeln ska vara 1) skrivna för svenska förhållanden och 2) vända sig till yrkesverksamma marknadsförare.
INTERVJU: “Vårt primära fokus i vår sponsorförsäljning är på ungdom, jämställdhet och hållbarhet.”
Vi fick en intervju med Fia Grönborg som är marknadskoordinator i fotbollsföreningen BP. I intervjun berättar Fia mer om föreningens arbete med fokus på jämställdhet och hållbarhet. Hon avslöjar också varför klubben har tagit initiativ till en hållbarhetsredovisning. I Fia Grönborgs arbete ingår kontakt med partners, administration av diverse marknadsarbete, Läs mer
Björklövens initiativ “Gröngul kompis” nominerat till prestigefyllt pris
IF Björklöven har en vision om att bli Sveriges mest älskade hockeyförening. Med sitt initiativ Gröngul kompis vill föreningen peppa barn och ungdomar att samspela, förstå och respektera varandra. I boken Hållbar sponsring valde vi bland annat att lyfta fram Gröngul kompis som ett särskilt intressant case i kapitlet om Läs mer
Hållbar sponsring på föreläsningsturné runt om i landet
Sedan boken Hållbar sponsring lanserades för snart ett år sedan har efterfrågan på utbildningar i ämnet varit stor. Under året har vi därför varit ute på föreläsningsturné. Här har vi fått utveckla våra tankar kring arbetet med att implementera hållbar sponsring. Mötesplatserna har varit flera under året som gått. Så Läs mer
Nordea ny titelsponsor till Swedish Open i Båstad
Nordea går in som ny titelsponsor till Swedish Open. 2020 byter den populära dam- och herrtennisturneringen därmed namn till Nordea Open.
Wayne Gretzky blir ambassadör för svenska Gold Town Games
Hockeyikonen Wayne Gretzky blir, via bolaget WDG Enterprises, delägare i Gold Town Games. Avtalet gör honom till ambassadör och frontperson för mobilspelet World Hockey Manager.
Lista: Här är klubbarna med störst sponsorintäkter i Sverige
För tionde året i rad presenterar tidningen Sport & Affärer en kartläggning över de största svenska klubbarnas sponsorintäkter (“sponsring och företagsförsäljning”). Årets sammanställning visar än en gång att det är fotboll- och ishockeyklubbarna som drar in mest pengar på sponsring och försäljning till företag.