Pulsen går nu in som nationell hållbarhetspartner för Elitfotboll Dam och Presenting Partner för Elitettan, där man ser stora chanser att låta morgondagens teknik stötta morgondagens stjärnor.
– Jag är helt övertygad om att damfotbollen är framtiden, säger Jonus Bartholdson, vd för Pulsen-koncernen, i ett pressmeddelande.
Han utvecklar:
– Att svensk damfotboll med begränsade resurser har lyckats ta en position som en av världens ledande fotbollsnationer säger en hel del om vilken stark kultur och vilja som ligger bakom. Vi går in i detta långsiktigt med en tydlig målsättning om att bidra till svensk damfotbolls fortsatta utveckling.
Pulsenkoncernen ska tillsammans med EFD verka för en hållbar utveckling av flick- och damfotbollen, där innovation och digitalisering kommer utgöra en viktigt del.
– Med det här initiativet vill vi gå i bräschen för ett nytt sätt att samarbeta mellan en sportslig organisation och en näringslivsaktör. Vi är övertygade om att det finns en fantastisk utvecklingspotential i damfotbollen som näringslivet har möjlighet att vara med och förverkliga, berättar Jonus Bartholdson.
Historiskt att Elitettan får en Presenting Partner
Familjeägda Pulsenkoncernen har ett långt fotbollsengagemang bakom sig. Grundaren Wigar Bartholdson spelade 152 allsvenska matcher med IF Elfsborg, där SM-guld 1961 syns på meritlistan. Sonen Jonus Bartholdson, nuvarande koncern-vd, har även han bakgrund inom elitfotbollen och som ideellt engagerad ledare inom flickfotbollen.
– Det är inte bara stort, det är historiskt, att andraligan inom damelitfotbollen får en egen Presenting Partner. Det visar på hur starkt damfotbollen utvecklas och har utvecklats sportsligt, intressemässigt och kommersiellt. Att Pulsen dessutom vill samverka kring ett annat av våra styrkeområden, hållbarhet känns otroligt inspirerande, säger Annika Grälls ordförande EFD.
Kända från sponsring av Elfsborg och Kalmar FF
Pulsen har varit huvudsponsorer för både Elfsborg och Kalmar FF – den förstnämnda sedan 1999. Pulsen kommer med sin långa erfarenhet av sporten och sponsring in med engagemang, kunskap och ansvarstagande i samarbetet.
– Vi välkomnar in Pulsen i EFD-gemenskapen där vi nu blir fler och fler partners som tillsammans arbetar för att utveckla damfotbollen. Redan från start har Pulsen visat att de vill kliva in i detta långsiktigt och att vi kommer få stor hjälp och stöttning från dem i detta partnerskap. Att få in dem i vårt hållbarhetsarbete kommer ge oss kraft att både visa upp vad som görs ute i våra föreningar men också stötta upp oss inom områden där vi behöver stärka oss, säger Viktoria Gelin, kommersiell chef EFD.