INTERVJU: “Vi utgår alltid från upplevelsen”

Vi fick en intervju med Anders Mattsson som har ansvar att driva och utveckla Göteborgsvarvet Expo. Anders berättar bland annat mera om målgruppsmatchning, varför upplevelsen ska vara i fokus, vilka motiv deras sponsorer efterfrågar idag och vikten av att utgå från upplevelsen i sin paketering.

Göteborgsvarvet Expo är Nordens största mässa inom träning och hälsa med cirka 45 000 besökare varje år. Där ansvarar Anders Mattsson för att driva och utveckla både evenemangets innehåll och produkterna som de säljer.

Berätta lite mer om rättigheten Göteborgsvarvet.

Göteborgsvarvet är världens största halvmaraton och ett av världens allra största långlopp. Det ägs av Göteborgs Friidrottsförbund och allt överskott investeras i föreningar och projekt för att utveckla friidrotten i Göteborg, samt för att driva Friidrottens Hus. Vi är organiserade som vilket mindre företag som helst med avdelningar inom sälj, marknad, projektledning och kommunikation. På säljavdelningen där vi arbetar med våra samarbetspartners och företagskunder är vi fyra personer. Totalt är vi 17 heltidsanställda året runt, men under våren växer organisationen betydligt inför Varvetveckan som arrangeras i maj.

Foto: Glenn T Unger Göteborgsvarvet 2019

Hur många partners har ni idag? Hur ser er sponsorstruktur ut?

Vi har flera olika lopp och därmed också varumärken med fördelen att vi då äger rättigheter som vi kan matcha med många olika branscher och mål. Till Göteborgsvarvet som är vårt i särklass största evenemang har vi en struktur med huvudpartners, evenemangspartners, mediapartners och officiella leverantörer. Idag jobbar vi med cirka 35 olika partners.

Vilka motiv eller mervärden är det som era partners främst är ute efter i sina sponsorskap?

Partners vill mer och mer associeras med det vi gör och på sätt överföra våra värden till sina egna varumärken. Genom våra produkter, vårt hållbarhetsarbete och vårt engagemang för samhället skapar vi förutsättningar för människor att må bättre. Varumärkesutveckling, friskvård och försäljning finns också högt upp på listan.

Hur arbetar ni med frågor kring aktiveringar av sponsorskap under era evenemang?

Vi utgår alltid från upplevelsen och hur våra samarbetspartners tillsammans med oss både kan utveckla och förstärka upplevelserna kring Göteborgsvarvet. Självklart gäller det längs med tävlingsbanan men också genom teknisk utveckling, logistik, digitalisering och genom att skapa möjligheter för rörelse. Vi försöker alltid skapa en helhet kring sponsorskapet som engagerar målgruppen året om men som är allra mest intensivt kring evenemangen. Det kan till exempel handla om förberedelser, träningsmöjligheter, återhämtning eller utrustning, likväl som association med våra CSR-projekt.

Varför ska man som företag finnas på plats under Göteborgsvarvet Expo?

Alla företag som vill lyckas med produkter och upplevelser som har med en aktiv livsstil att göra kan hitta en genväg med hjälp av oss. Under tre spännande dagar träffar du 45 000 passionerade människor på deras hemmaplan. Med världens största halvmaraton i ryggen skapas en unik stämning där alla aktörer är med och skapar en fantastisk upplevelse.