INTERVJU: “Vi ville göra IFK Kristianstad spännande, roligt, engagerande och inte minst häftigt!”

IFK Kristianstad är en sann framgångssaga som mellan 2015 till 2018 vann fyra raka SM-guld på herrsidan. Med sin devis “Sveriges Häftigaste Handbollsklubb” har de även gjort avtryck utanför planen, inte minst genom sina fantastiska matchevenemang. Vi ville ta reda på vad det är som gjort att klubben blivit en sådan snackis i hela idrottssverige.

En som varit med på resan till toppen är Sebastian Rosenberg. Sedan 2011 arbetar han som marknadskoordinator för IFK Kristianstad. Rollen innebär att han ansvarar för klubbens marknadsföring och försäljning av klubbens rättigheter till företag och organisationer. Under sina år i klubben har man gått från en blygsam omsättning på cirka 8 miljoner, till att idag omsätta runt 33 miljoner kronor.

I vår intervju med Sebastian berättar han mer om det framgångsrika varumärkesarbetet “bakom kulisserna”. Han delar med sig av sitt recept kring hur man skapar ett attraktivt affärsnätverk. Och så ger han sin syn kring klubbens framtidsplaner för att bibehålla en fortsatt stark position i handbollssverige.

Kristianstads spelarn jublar med pokalen och publiken efter vinsten i SM-finalen i Handbollsligan mellan Kristianstad och HK Malmö den 10 maj 2018 i Göteborg. Foto: Carl Sandin / BILDBYRÅN

Vilka är framgångsfaktorerna bakom ert starka varumärke?

Det är svårt att ge ett konkret och kort svar på en sådan fråga. Det är många olika delar som påverkar på hur en förening uppfattas och upplevs. IFK Kristianstad har en lång historia som handbollsklubb och det finns en handbollskultur i staden som har gett oss en grund att bygga på.

En av många framgångsfaktorer var att vi flyttade in i Kristianstad Arena 2010, då fick vi ett nytt verktyg att arbeta med. Även om vi visste att det skulle bli en utmaning att fylla arenan som tar 5 000 åskådare så medförde flytten stora möjligheter till att skapa ett häftigt event. Med flytten till Kristianstad Arena fick vi även möjligheten att erbjuda god mat och dryck i samband med vårt event. Detta var något vi inte kunde erbjuda tidigare.

Likt vilket företag som helst insåg vi att vi är beroende av ett starkt varumärke för att leda besökarna till Kristianstad Arena. Att enbart se en handbollsmatch räcker inte om vi ska få 5000 personer att komma till vår match. Vi ville göra IFK Kristianstad spännande, roligt, engagerande och inte minst häftigt. Därav devisen “Sveriges Häftigaste Handbollsklubb” som vi satte väldigt tidigt. Detta blev en drivkraft och ett mål för oss att arbeta mot. Vi ville vara annorlunda.

På marknadsavdelningen bortsåg vi från själva handbollen och fokuserade istället på hur vi kan skapa värde för partners och publik. Vi har jobbat väldigt mycket med att stärka och vårda varumärket och arbetat efter devisen att upplevas som Sveriges Häftigaste Handbollsklubb. Vi har vågat gå utanför ramarna och varit tuffa i vår profilering. Samtidigt som vi har lyckats få med en otrolig publik på resan som skapat liv och rörelse långt utanför arenans väggar.

Under årens lopp har vi haft ett nära samarbete med en professionell byrå som hjälpt oss att bygga en stark och stabil plattform att arbeta efter. Vi beslutade även tidigt att använda oss av den orangea färgen och låta den bli en tongivande del i vår marknadsföring. Att ta fördel av en kraftfull färg och låta den sätta avtryck i vårt arbete. I vår marknadsföring har vi jobbat traditionellt men också vågat göra de lite udda sakerna. Varje säsong har vi gjort någon form av gerillamarknadsföring inför säsongsstarten som har väckt stor lokal uppmärksamhet.

Sist men inte minst så har vårt evenemang byggt på att matchen ska vara en upplevelse där alla ska känna sig välkomna. Vi har jobbat mycket för att skapa sociala mötesplatser utan att glömma att besökarna faktiskt är där för att se på handboll.

Kristianstads maskot Krutis med publik under kvartsfinal 1 i SM-slutspelet i handboll mellan Kristianstad och GUIF den 18 mars 2018 i Kristianstad.
Foto: EMIL LANGVAD / BILDBYRN

Hur många sponsorer och samarbetspartners har ni idag? Och hur jobbar ni med er skräddarsydda form av sponsring?

Vi har idag cirka 450 samarbetspartners till föreningen. Majoriteten av våra partners är av lokal förankring men vi har även partners i Skåne med omnejd, Halland och i Stockholm.

När jag började arbeta för föreningen erbjöd vi 6 olika typer av fasta paket. Men med dessa paketlösningar kände vi att vi blev låsta, då alla företag är olika och inte samma syften och mål med sitt partnerskap. Vi behövde göra en förändring för att skapa mer värde och möta näringslivets önskemål.

För att skapa ytterligare värde åt våra samarbetspartner skapade vi en modell där företagen själva bygger sina sponsorskap efter egna önskemål och behov. Det tog mycket tid och var inte helt problemfritt till en början men nu visar det sig vara väldigt uppskattat. Nu kan vi bygga rättigheter helt baserat på våra samarbetspartners önskemål och utmaningar.

Ert affärsnätverk som ni erbjuder är populärt. Kan du berätta hur ni lägger upp era träffar?

I vårt Nätverk har vi ca 115 företag som är med. Medlemsföretagen i Nätverket är i alla storlekar och branscher. Under en säsong har vi en aktivitet per månad där syftet är att skapa affärsnytta och kontakter.

Träffarna som vi arrangerar är väldigt olika. Vissa är av mer social karaktär där vi åker på en bortamatch, arrangerar en pubkväll eller vår årliga golftävling. Andra träffar är mer riktade till att skapa affärer, kontakter och utveckla företagens verksamhet. Vi arrangerar då workshops, ”speeddating” och föreläsningar.

Vi tror att mixen av både roliga och affärsdrivna aktiviteter är ett vinnande koncept. Många företag ser idag ett stort värde att vara med och vi ser även att det görs mycket affärer mellan företagen som är med i vårt Nätverk.

En film från årets golfrunda som klubben arrangerade med nätverket.

Relativt nyligen lanserades den nationella manifestationen #viställerupp. Kan du berätta om hur ni i klubben kommer arbeta med denna satsning?

Vi är just nu i det förberedande stadiet gällande vårt arbete med #viställerupp. Historiskt har vi jobbat väldigt mycket med frågorna som behandlas inom området. Men nu har föreningen tagit ett beslut att hållbarhetsfrågor ska prioriteras och vi ska ta ett ännu större grepp om samhällsfrågor som berör Kristianstad med omnejd.

Vi har träffat några av de ledande klubbarna i Sverige inom detta område och anpassat det till vår verksamhet. Vi vill göra det helhjärtat och har på sikt en ambition att anställa flera personer som ska arbeta med vårt hållbarhetsarbete. Vi kommer att fokusera på tre huvudområden; hälsa, inkludering och integration.

Hur ska ni göra för att bibehålla en attraktiv produkt för er publik och era sponsorer?

Det gäller för oss att fortsätta leverera värde för vår publik och våra partners. Vi på marknad kan inte påverka det sportsliga utan vi ska fokusera på att fortsätta utveckla evenemang och skapa kommersiella värden för våra samarbetspartners.

Det är ett arbete som innebär ständig förnyelse och nytänk. Sedan sker förändring över tid och jag tror att man måste ha tålamod. Utvecklingen mellan 2012-2015 gick otroligt fort, kanske till och med lite för fort. Jag tror att oavsett bransch gäller det att våga utmana och våga gå lite utanför de givna ramarna för att utveckla verksamheten. För vår del gäller det att möta och överraska omvärldens krav och förväntningar, vilka har ökat markant genom åren. Vår ambition är tydlig, vi vill vidare, vi vill fortsätta att växa och närma oss Europa.

Kristianstads publik under kvartsfinal 3 i SM-slutspelet i handboll mellan Kristianstad och Guif den 11 april 2018 Kristianstad.
Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRN

______________________________________________________________________________________________________

En bok om sponsring: Hållbar sponsring

Hur får vi fler sponsorer? Och hur kan vi utveckla befintliga samarbeten? Hållbar sponsring är en handbok som ger konkreta tips och råd i syfte att utveckla framgångsrika och långsiktiga sponsorskap. Boken utgår från idrotten och vänder sig främst till föreningar, förbund, evenemang och andra typer av rättigheter.

Boken består av drygt 380 sidor, fördelade på 16 kapitel. Den finns att köpa via vår webbshop, samt hos Adlibris och Bokus.

Du hittar läsguide och provläsning här: Om boken