INTERVJU: Så aktiverade Gold Town Games sitt sponsorskap med SK Lejon

Idag gör vi i julkalendern en intervju med Tomas Nordström på Gold Town Games i Skellefteå. Företaget har bland annat uppmärksammats i media genom sin sponsoraktivering i ishockeyföreningen SK Lejon. I denna intervju berättar han mer om hur de tänkt och hur de genomfört själva aktiveringen med en lokal rättighet som SK Lejon.

Tomas jobbar som Community Manager vilket primärt handlar om att kommunicera med sina användare och skapa innehåll till sociala medier, samt att driva PR och marknadsaktiviteter. Hans roll handlar också om att understödja deras game designer i spelutvecklingen.

Vilka är Gold Town Games och vad erbjuder ni för typ av tjänster?

Vi är ett bolag, baserat i Skellefteå, som utvecklar sport manager-spel till mobila plattformar. Spelen är ”free-2-play”, alltså gratis att ladda ned med möjlighet att göra köp inuti appen. Hösten 2017 lanserade vi World Hockey Manager, världens första mobila hockey manager-spel som idag har nått en bit över 800 000 nedladdningar. Spelet har starkast fäste i USA och Kanada samt de mer hockeyintresserade länderna i Europa, som Sverige, Schweiz, Tyskland och Tjeckien. Nyligen släpptes World Football Manager i Sydafrika som första land, där planen är att lansera det stegvis i fler länder under våren innan den globala releasen. Just fotboll har ju en marknad som i princip sträcker sig över hela världen.

Berätta mer om ert samarbete med SK Lejon. Vad har ni som sponsor varit med och skapat för typ av aktiviteter?

Det började hösten 2017 när vi såg att klubben hade det riktigt kämpigt ekonomiskt, så vi hjälpte dem att signa Jimmie Ericsson (Skellefteå AIK:s nuvarande och Tre Kronors tidigare lagkapten) för en match. Det skapade en hel del PR åt både klubben och oss. Till matchen kom över 3500 personer jämfört med det ordinarie snittet på runt 100. Tack vare det kunde klubben överleva och satsa vidare.

Till den här säsongen utvecklade vi samarbetet ytterligare. Bland annat spelar laget i våra specialdesignade ”WHM-matchtröjor” på bortaplan, och till hemmamatcherna har vi skapat ett nytt matchintro som blev riktigt maffigt. För att krydda årets ”sponsormatch” extra låg vi även bakom värvningen av Erik Forssell, som valde att avsluta sin långa framgångsrika karriär med en match i moderklubben SK Lejon. Vi fick även dit Nicklas Lidström, vars son faktiskt spelar i laget. Publiksiffran landade på strax under 3000 och gav klubben nästan lika mycket i vinst som förra årets match. Viktigt för att säkra elitlicensen och att skapa bättre förutsättningar för såväl ungdomslagen som seniorlaget.

Ni är ju idag ett företag med en global produkt och marknad. Vad får ni som sponsor ut för värde av denna typ av sponsring på lokal nivå?

Förutom de ”mjuka värdena” som det ofta pratas om i sponsorsammanhang är det främst ett sätt att skapa storytelling genom kopplingen mellan spel och verklighet. De förutsättningar du har som ny manager i World Hockey Manager liknar väldigt mycket den verklighet SK Lejon befinner sig i. Utmaningen är sedan att utveckla klubben på alla plan för att kunna klättra i divisionerna. Utöver det får vi även ut en hel del bild- och filmmaterial som vi kan använda i olika reklamsammanhang.

Vad har du för råd att ge sponsorer på lokal nivå som vill göra en lite annorlunda form av aktivering?

På lokal nivå är det ju extra vanligt med så kallad ”hjärtesponsring”, att företag ställer upp och sponsrar den lokala klubben utan ett motiv att skapa ROI (Return On Investment). Fler företag borde ta chansen att utnyttja den köpta rättigheten i sin kommunikation och olika former av aktivering. Låt kunder få veta att ditt företag är med och bidrar till exempelvis det lokala föreningslivet. Det kan handla om allt från kommunikation via sina sociala medier, att det syns i butiken eller större kreativa idéer än så. Det skapar extra värde och goda relationer både till den sponsrade rättigheten och till företagets kunder.

Stort tack Tomas (bilden) för inspiration och inspel och lycka till framöver!

VIDEO: I denna video följer en film kring introt.

Mer läsning: