Köp boken här hos Adlibris
Kronfågel tar miljonfajt för allas rätt till rörelse » Hållbar sponsring

Kronfågel tar miljonfajt för allas rätt till rörelse

Kronfågel Rätt till rörelse

Sedan Kronfågel fick en ny marknadschef har varumärket tagit en tydlig riktning mot klimat, hälsa och social hållbarhet. Nu tar Kronfågel ytterligare ett kliv genom konceptet Rätt till rörelse, som utvecklats av brand emotion-byrån Passion Lab.

Fokus med “Rätt till rörelse” är att bidra till hälsosamma val och positiva samlingsplatser inom barn- och ungdomsidrotten.

– Med Rätt till rörelse vill Kronfågel stötta initiativ som aktivt jobbar för att fler barn ska få möjlighet att röra på sig och träffa andra. Det kan handla om initiativ kopplade till integration, funktionsvariation, eller ett välkomnande ledarskap som får unga att känna sig motiverade och fortsätta med sin idrott, förklarar Susanne Zabrodsky.

 2021 delar “Rätt till rörelse” ut 1 miljon kronor

Under hösten 2020 rivstartar Rätt till rörelse och delar ut 500 000 kr till ett antal föreningar och initiativ som uppfyller Kronfågels krav.

Kronfågel kommer löpande att utvärdera ansökningarna och hoppas kunna välja 20 initiativtagare där ambitionen under 2021 är att dela ut över 1 miljon kronor. Läs mer om initiativet på www.kronfagel.se/ratttillrorelse.

– Vårt första valda samarbete är Gothia Cup. De jobbar aktivt för att skapa goda möten mellan barn och ungdomar. Över en miljon ungdomar med olika bakgrund och nationaliteter har sedan 1975 mötts på Gothia Cups fotbollsplaner. Effekten av sådana möten är det fina med idrotten, menar Susanne Zabrodsky. 

Enkla och näringsrika rätter

Genom Rätt till rörelse vill Kronfågel även bidra med kunskap och inspiration om mat i samband med idrottsutövande till alla föräldrar.

– Vi som är föräldrar till idrottande barn kan ibland oroa oss för om maten vi lagar innehåller tillräckligt mycket näring. Samtidigt som vi har ett behov av att maten ska vara snabb och enkel att tillaga, berättar Susanne Zabrodsky.

Hon fortsätter:

– Därför har vi tillsammans med vår ambassadör Markiz Tainton och dietisten Kajsa Asp Jonson undersökt och utvecklat tips, recept och inspiration till populära rätter som de flesta barn gillar, och många föräldrar redan lagar. Vi vill att maten ska vara enkel, god och hälsosam och samtidigt hjälpa föräldrarna att göra ett lite bättre val för klimatet.

Kombination av social hållbarhet och närhet till målgruppen

Brand emotion-byrån Passion Lab har utvecklat strategi och koncept samt producerar kommunikationsaktiviteterna. Kommunikation sker framförallt i sammanhang och kanaler nära familjemålgruppen och idrottsrörelsen, men kommer även inkludera en integrerad produkt- och butikskampanj.

– Det är inspirerande att jobba med ett modernt varumärke och en modig marknadschef som vill bidra till att göra skillnad för individ och samhälle. Genom kombinationen av social hållbarhet och målgruppsnärhet hoppas vi skapa relevans och känslor som sätter Kronfågels varumärke ytterligare i rörelse, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig Passion Lab.

Daniel Hegborn intervjuades i handboken Hållbar sponsring, där han delade med sig av sina erfarenheter och tips till rättigheter som vill utveckla sitt idrottsvarumärke.

Boken Hållbar sponsring finns att beställa hos de vanligaste nätbokhandlarna.

Hållbar sponsring
Boken Hållbar sponsring nominerades till Årets marknadsföringsbok 2019 och finns att köpa hos Adlibris och Bokus.