Landslaget i sportklättring sponsras av LKAB

Sportklättring

Gruvföretaget LKAB blir huvudsponsor för landslaget i sportklättring. Samarbetet innebär utökade möjligheter för hårdsatsande atleter i Svenska Klätterförbundet.

Svenska Klätterförbundet har tre landslag i sportklättring: senior, junior och para. Samarbetet med LKAB gäller alla tre landslagen och ger ökade möjligheter för utveckling, träning och tävling.

Sponsringen ska stärka LKAB:s varumärke, men det är inte det enda skälet till att bolaget går in som huvudsponsor.

– Vi vill locka nya medarbetare för att säkra vår fortsatta verksamhet och för att våra samhällen ska växa. Vi står inför enorma satsningar på koldioxidfri produktion som skapar tusentals arbetstillfällen, säger Ingela Hjalmarsson, sponsringschef på LKAB.

Hon fortsätter:

– Sponsringen av Svenska Klätterförbundets landslag ger LKAB möjlighet att synas hos en helt ny publik även utanför Norrbotten. Samtidigt vet vi att många som bor i norr är aktiva klättrare.

Sponsorskapet betyder mycket för svensk sportklättring

Landslagets förbundskapten, Björn Strömberg, säger att sponsorsamarbetet ger energi.

– Vi är så glada över det här, det känns fantastiskt. Samarbetet ger oss en väg att gasa oss ur pandemin och satsa ordentligt under 2021 och 2022. Det känns spännande och motiverande att tillsammans jobba för att öka synligheten för landslaget och LKAB, som ju jobbar för hållbar gruvnäring, säger han.

Efter pandemin väntar spännande mästerskap för klättrarna, som världscuper och Europacuper, och flertalet läger. Störst av allt är givetvis OS – det första någonsin med klättring på agendan.

Full satsning mot Paris 2024

I Tokyo är ingen svensk representerad, men flera atleter satsar på Paris 2024. Hannes Puman är just nu mest aktuell, berättar Björn Strömberg. 

– Vi har flera lovande namn som kan ta sig in i världseliten. Tack vare LKAB och sponsorsamarbetet får de en bättre chans att utvecklas i sin idrott och större möjligheter att gå hela vägen, avslutar Björn Strömberg.

LKAB sponsrar idrott såväl nationellt som lokalt, regionalt och internationellt. Huvudfokus ligger dock på ungdomar i Malmfälten. Sedan tidigare sponsras också bland annat Luleå Hockey och individuella idrottare som Charlotte Kalla och Hanna Öberg. Dessutom sponsras kultur och andra arrangemang, meddelar gruvföretaget.

Läs mer om sponsring här utifrån startsidan på Hållbar sponsring.

Fler lästips: