Sponsorer kan också tillföra associationer

Något vi lägger relativt mycket vikt på i boken är att lyfta de olika typer av värden som en sponsor kan tillföra en rättighet, till exempel associationer. Det vanligaste är ju nämligen att som rättighet titta på ersättningen, men det finns andra värden en sponsor kan tillföra. Och vissa värden kan faktiskt vara mer värdefulla än ”bara” pengar.

Det exempel jag ska ge i det här inlägget är inte ett exempel på ett perfekt sponsorskap (finns sådana?). Syftet är att illustrera hur en rättighet kan resonera för att bredda sin syn på sponsring, i det här fallet hur en sponsor kan tillföra associationer till en rättighet.

Och det ska redan nu sägas att ersättningen till rättigheten i det här fallet förstås var mer än associationen. (För sakens skull ska också noteras att jag är jävig i caset, då jag arbetade i det från rättighetens sida.)

Men först några rader om det här med ”associationer”. I inlägget som handlar om definitionen av sponsring kan du läsa att sponsring är en typ av ”associationsmarknadsföring”. Med det synsättet skapar sponsring kopplingar mellan företaget och rättigheten. Och det är dessa ”kopplingar” som marknadsförare benämner som ”associationer”.

Hur Storytel ”digitaliserade” Blodomloppet

Blodomloppet är en serie motionslopp som arrangeras på 17 orter runt om i landet. I år firade man 25-årsjubileum, men det här exemplet på sponsorskap och aktivering är hämtat från 2017. Motionsloppsserien är en väldigt typisk svensk idrottsrättighet, byggd på oräkneliga timmar ideellt engagemang från funktionärer och föreningsmedlemmar.

I takt med att Blodomloppet genomgick en uppfräschning rent varumärkesmässigt (logotyp, design, hemsida etc.) genomförde man även ett arbete kring rättighetens sponsorer. En insikt var att Blodomloppet skulle må bra av att modernisera sig på rättighetsmarknaden och i motionsloppsbranschen.

Det finns förstås en styrka i att ha en stark tradition, men loppet behövde ”digitalisera” sig. Och då framförallt nå ut med det ”nya” Blodomloppet associationsmässigt.

Sponsorn: ”En perfect match”

Tillsammans med ljudboksföretaget Storytel skapades ett sponsorskap som bland annat aktiverades med hjälp av besök från blodbussen (så att anställda kunde ge blod i anslutning till arbetsplatsen), ett antal gemensamma nyheter, synlighet i nyhetsbrev, erbjudande till löpare samt priser till deltagare.

– Samarbetet är en perfect match eftersom många av våra abonnenter tränar medan de lyssnar på en ljudbok, sade Jonas Tellander, vd på Storytel, i sponsorskapets pressmeddelande. Vi är jätteglada om vi kan bidra till att fler människor ger blod, eftersom det räddar liv, fortsatte han.

– Blodomloppet är väldigt glada över att samarbeta med Storytel. De är en modern partner som ger ett konkret mervärde till våra deltagare, berättade Claes Fagerström, ordförande för Blodomloppet Sverige.

– Vi brukar säga att Blodomloppet är årets viktigaste lopp. Blodgivare räddar varje år omkring 100 000 liv och vår vision är ett hälsosammare Sverige där det aldrig ska råda brist på blod, avslutade Claes Fagerström.

Inom ramen för sponsorskapet och dess aktivering gjordes även en specialskriven novell av deckarförfattarinnan Anna Jansson. Blodgivning spelar inte helt otippat en avgörande roll i handlingen.

Gynnade rättighet, sponsor och målgrupp

I ett tidigare inlägg om vad som gör en ”bra” aktivering lyfte jag sambandet mellan vad som är bra för sponsorn och rättigheten, samt vad som gynnar målgruppen.

  • I ”caset” Blodomloppet och Storytel fick fick deltagarna ett bra erbjudande för en relevant tjänst.
  • Storytel kunde nå en stor och intressant målgrupp genom Blodomloppets fysiska och digitala kanaler. Dessutom bidrog sponsorn med värde till ökad samhällsnytta (hälsa och blodgivning).
  • Blodomloppet sådde frön till nya associationer för sitt varumärke, tack vare samarbetet med det betydligt mer digitalt mogna Storytel. (Plus andra mer direkta ersättningar inom ramen för sponsorskapet.)

Samarbetet är ett exempel på hur även en rättighet kan arbeta med sponsring för att skapa eller förstärka ”kopplingar” (eller associationer som vi kallar dem).

Det här inlägget är en del av Hållbar sponsrings julkalender. Du hittar alla inlägg här.

Beställ boken här

Mer läsning: