CASE: I Piteå skapas både vinnare och samhällsnytta

Nu ska jag berätta om en av mina absoluta favoriter då det kommer till samarbeten. Konceptet heter Lagkamrat och har tre vinnande aktörer: fotbollsklubben Piteå IF, sponsorerna som står bakom (med Sparbanken Nord i täten), samt Piteå kommun med dess äldreomsorg.

I boken Hållbar sponsring lägger vi ett helt kapitel på att tala om samhällsnytta. Vi ger också exempel på vinnande samarbeten. Men alla ryms inte där. Ett koncept som vi vill sprida via denna blogg är Lagkamrat.

Knappt 11 000 kronor. Det är den genomsnittliga månadslönen för spelarna i OBOS Damallsvenskan. Noterbart är att ligan rankas som en av världens bästa fotbollsligor för damer. En herrallsvensk spelare tjänar i genomsnitt 104 000 kronor, efter en liten avrundning nedåt. I problemanalysen som Piteå IF hade gjort då de kom till Sparbanken Nord för att få till ett mer utvecklat samarbete, var bland annat att skapa bättre förutsättningar för sina elitspelare.

Lagkamrat föddes ur en förstudie

Idén bakom Lagkamrat föddes ur en förstudie och har nu blivit ett framgångsrikt koncept som börjar spridas så smått i hela landet. Under payoffen ”Lagkamrat – en investering i livets viktiga skeden” har man åstadkommit något fullständigt briljant om du frågar mig. De har i detta trepartssamarbete skapat ett koncept från grunden som bygger på enkla grundprinciper, som genomsyras av att skapa nytta för varandra. I detta fall bygger samarbetet mellan aktörerna klubb, sponsor och kommun.

Initiativet till Lagkamrat kom initialt från Sparbanken Nord, Piteå IF och Helikopter Brand Design. Konceptet har sin grund ur en fond som banken förvaltar. Projektet finansieras idag genom 13 partners från näringslivet som genom fonden tillför medel till olika satsningar och aktiviteter. Fonden bidrar bland annat till att avlöna flera av klubbens allsvenska fotbollstjejer. Som motprestation ska spelarna vara värdefulla extraresurser inom äldreomsorgen i Piteå kommun.

Samarbete som föder vinnare

Spelarna får genom detta projekt en ”skälig” månadslön där de samtidigt kan ställa upp på tider som är anpassade till spel- och träningsschema. De har därmed en viss flexibilitet att komma till jobbet, utifrån dess vardag som elitspelare på allsvensk nivå. På detta sätt kan spelare i laget skapa en ekonomisk möjlighet att satsa på sin sport i större grad än vad som tidigare varit möjligt. Det är också meriterande för CV:et och förstås högst berikande på ett mer personligt plan. Spelarna får såväl erfarenheter som minnen för livet, utifrån alla möten i vardagen.

Personalen på äldreboenden i kommunen får avlastning med allt från promenader och fika till andra aktiviteter som de annars inte hinner med. Det skapar därigenom en ökad trivsel och stärkt livskvalitet för vårdtagarna. Det borde rimligen vara definitionen av socialt ansvarstagande, inom en sektor som i många fall går på knäna både personellt och finansiellt.

På Sparbanken Nord är man förstås också extremt nöjda med konceptet. Genom Lagkamrat har banken kunnat bidra till social och regional sponsring, varit pionjärer till ett jämställdhetsinitiativ och bidragit till ett stärkt samhällsansvar. Något som förstås ligger helt i linje med vilka associationer banken också vill få ut av samarbetet. De har dessutom vunnit erkännanden och priser (bland annat tidningen Sport&Affärers pris som ”Årets Samhällsprojekt 2016”).

Behöver jag ens påminna om vilket lag som blev svenska mästare i OBOS Damallsvenskan detta år? Nej, just det. I Piteå föds helt sonika bara vinnare, såväl på som utanför plan.

Läs mer om Lagkamrat här.

Se filmen från Sparbanken Nord om projektet Lagkamrat.

Det här inlägget är en del av Hållbar sponsrings julkalender. Du hittar alla inlägg här.

[button url=”https://www.hallbarsponsring.se/bestall/” target=”_blank|_self” style=”xsmall|small|normal”]Beställ boken här[/button]