Hur mycket kostar det att sponsra…

En av de vanligaste frågorna jag får är hur mycket det kostar att sponsra olika typer av rättigheter. Oftast handlar frågorna om traditionella elitlag, som till exempel föreningar i SHL eller OBOS Damallsvenskan. Därför känns det rimligt att här i julkalendern berätta hur man tar reda på hur mycket det kostar att sponsra några vanliga nivåer av rättigheter.

Så, hur tar man då reda på hur mycket det kostar att sponsra något?

Det korta svaret är att googla. Det lite längre svaret är att besöka rättighetens hemsida, klicka på fliken som heter “Sponsring”, “Marknad”, “Företag”, “Samarbeten” eller “Bli sponsor” – och därefter ladda ned rättighetens marknadsfolder.

Serverat kommer då 1) sponsorerbjudandet och 2) prisupplägget.

Svårt? Nej, men förvånansvärt få gör det.

Det här är ett utmärkt sätt att läsa sig mer om sponsring. Du ser allt från innehåll till prissättning, samt presentationstexter och sponsorstruktur. Kanske kan du lista ut hur rättigheten har resonerat för att totalintäkten ska bli så hög som möjligt över tid?

Men du kommer förstås inte undan att göra ditt eget jobb.

I boken lägger vi förstås fokus på just det, att göra sitt eget jobb – och resonemanget blir som mest konkret från kapitel 7: “Förarbetet” (som också är det första kapitlet i handbokens åtta steg). I kapitlet går vi igenom de förväntningar och förutsättningar som påverkar en rättighets sponsorarbete. Därefter följer kapitel 8: “Skapa erbjudandet”, kapitel 9: “Forma erbjudandet” och kapitel 10: “Prissätt erbjudandet”. (Men allt det där kan du läsa om i läsguiden.)

Så mycket kostar det att sponsra olika rättigheter

Urvalet du ser nedan är rimligt slumpmässigt och till största del styrt av vad som varit smidigast att ta fram för det här inlägget. Syftet är att visa exempel på vad olika rättigheter kostar att sponsra. Grundkriteriet för urvalet har varit att marknadsfoldern ska ligga på en öppen undersida, till exempel länkas under någon av flikarna jag exemplifierade ovan.

Det finns några saker att notera innan du läser tabellen:

  • Det är nästan omöjligt att jämföra två olika sponsorskap. Även om innehållet (avtalsrättigheter) i två erbjudanden ser likadana ut blir det i stort sett alltid justeringar när de skarpa avtalen skrivs. Likadant med summorna.
  • Namnen på olika sponsorskap behöver inte vara jämförbara. “Huvudsponsor” kan vara högsta nivån hos en rättighet, men “bara” nivå 2 eller 3 hos en annan. Det är helt beroende på hur sponsorstrukturen ser ut. (Även det här ägnar vi ett antal boksidor åt för att guida rätt.)
  • I sammanställningen har jag inte tagit med alla nivåer och paket som erbjuds. De flesta rättigheter har mängder av möjligheter i sitt sponsorerbjudande: från ett par tusenlappar och upp till de nivåer du ser.

Lista: Rättigheter och deras sponsornivåer

Idrott Förening År/säsong Nivå/Namn Summa/år Folder
Handboll Alingsås HK 18/19 Huvudpartner  400 000 kr Länk
Handboll Alingsås HK 18/19 Diamantpartner  290 000 kr Länk
Handboll Alingsås HK 18/19 Platinapartner  155 000 kr Länk
Ishockey Björklöven 18/19 Guld  200 000 kr Länk
Ishockey Björklöven 18/19 Silver  100 000 kr Länk
Ishockey Björklöven 18/19 Brons  50 000 kr Länk
Ishockey Björklöven 18/19 Stålpartner Plus (dam)  20 000 kr Länk
Ishockey Björklöven 18/19 Stålpartner (dam)  10 000 kr Länk
Fotboll Djurgårdens IF 2018 Huvudpartner  1 000 000 kr Länk
Fotboll Djurgårdens IF 2018 Huvudpartner Dam  350 000 kr Länk
Fotboll Djurgårdens IF 2018 Officiell partner  325 000 kr Länk
Fotboll Djurgårdens IF 2018 Officiell partner Dam  50 000 kr Länk
Bandy Edsbyns IF 18/19 Huvudpartner  Offert Länk
Bandy Edsbyns IF 18/19 Officiell Partner  75 000 kr Länk
Bandy Edsbyns IF 18/19 Rödblå Partner  25 000 kr Länk
Fotboll Eskilstuna United 2018 Huvudsponsor  1 000 000 kr Länk
Fotboll Eskilstuna United 2018 Diamantsponsor  500 000 kr Länk
Fotboll Eskilstuna United 2018 Guldsponsor  175 000 kr Länk
Tennis Fair Play TK 2014 Klubbpartner  115 000 kr Länk
Tennis Fair Play TK 2014 Banpartner PLUS  40 000 kr Länk
Tennis Fair Play TK 2014 Banpartner  25 000 kr Länk
Ishockey Färjestads BK 18/19 Top-partner  300 000 kr Länk
Ishockey Färjestads BK 18/19 Officiell partner  150 000 kr Länk
Ishockey Färjestads BK 18/19 Guldklubben  70 000 kr Länk
Handboll IK Sävehof 18/19 Hofleverantör  400 000 kr Länk
Handboll IK Sävehof 18/19 Guldpartner 150-300 000 kr Länk
Handboll IK Sävehof 18/19 Silverpartner 75-149 999 kr Länk
Handboll IK Sävehof 18/19 Bronspartner 17 500-74 999 kr Länk
Speedway Lejonen 2019 Guld  70 000 kr Länk
Speedway Lejonen 2019 Silver  50 000 kr Länk
Speedway Lejonen 2019 Brons  30 000 kr Länk

Summa och paketering säger inte allt

Avslutningsvis vill jag ge en kort kommentar gällande den skillnad som syns mellan erbjudanden som går att knyta till herrlag respektive damlag i tabellen.

Det kan vara så att intäkterna från ett sponsorskap till föreningen fördelas till både herrar och damer. För även om ett sponsorpaket i huvudsak gäller avtalsrättigheter kopplade till representationslaget för det ena könet kan intäkterna “ändå” komma annan verksamhet till godo, till exempel det andra könets representationslag, juniorsektionen eller den löpande verksamheten. Om föreningen väljer att göra så, vill säga. Valet är ju klubbens.

Jag vet inte hur ovan rättigheter fördelar sina intäkter, och därför vill jag påminna om just det. Och det här är alldeles för intressant för att inte skriva ett eget inlägg om. Så välkommen tillbaka om någon dag så ska jag göra mitt bästa för att reda ut det hela med två konkreta förslag.

Det här inlägget är en del av Hållbar sponsrings julkalender. Du hittar alla inlägg här.

Beställ boken här