Adidas gör det igen

Adidas har gjort det igen. ”En riktigt bra kampanj”, tänkte jag när jag såg flashen om tröjlanseringen. ”En fantastisk kampanj”, tänkte jag när jag såg SVT:s rewrite om att tröjan stoppas från VM. För den skulle ju aldrig dit.

Kanske var det faktiskt så att flera av de största medierna i Sverige inte förstod att de nya tröjorna ”bara” är en reklamkampanj (om än med ett större syfte) – och att medierna själva är de som skapar den. Eller mer troligt: man visste hela tiden att det här är en kommersiell kampanj, men storyn var för bra för att inte berätta.

Jag klandrar dem inte. Åtminstone inte de kommersiella medierna.

Budskapet är viktigt och fotbollen har musklerna (läs: intresset) att vara utmärkt budbärare. Idrott och kommunikation kan göra skillnad.

– Vi har varit medvetna under hela processen att vi inte kommer att få spela i dem, så det har vi förhållit oss till, säger landslagets pressansvarige Fredrik Madestam till Expressen.

Men visst, att man ”lanserar en ny landslagströja” kan ju tolkas som att det är en VM-tröja.

Kampanjen gick hur som helst för mig från riktigt bra till någonting ännu bättre. Och precis som för två år sedan täljer Adidas (och Stadium) välförtjänt guld av lanseringen. För det är ju inte första gången som man tillsammans med och Svenska Fotbollförbundet lyckas skapa ordentlig buzz i anslutning till ett lättare tröjsläpp.

Minst lika bra som 2017

För bra precis två år sedan, även då med andra ord i anslutning till Internationella Kvinnodagen, prydde man landslagströjorna med olika citat. Kampanjen gick under namnet ”IDittNamn” och fick stor internationell spridning, bland annat i  BBCThe GuardianCNN, och Mashable.

Och även i Sverige plockade de flesta medier upp kampanjen. Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Elle och Nöjesbladet är några exempel, men det gick lika brett då som nu.

Expressen kallade kampanjen för ”tröjtrams” och ifrågasatte om det verkligen är girlpower att de kvinnliga fotbollspelarna berövas sina namn.

All PR är bra PR, som det brukar heta.

Klockrent exempel på en PR-fokuserad aktivering

I boken Hållbar sponsring ägnar vi ett av handbokens kapitel helt till aktivering. Vi går bland annat igenom 10 olika sätt att aktivera, varav PR-aktivering är ett av dem. Och Adidas-tröjorna är ett mästerligt exempel på just en ”PR-fokuserad aktivering”. (Märk väl att ett helt sponsorskap kan ha flera olika typer av aktiveringar.)

Nyhetsgoogla Adidas + tröja så ser du en bråkdel av genomslaget för sponsoraktiveringen, som går under kampanjtaggen #ViSkaparHistoria.

De stora medierna har gjort egna artiklar och telegrambyrån har spridet presstexterna över hela landet.

PR-folket på byrån, vilken ser ut att vara Jung Relations, har gjort ett riktigt bra jobb i att dela upp nyheten i mindre delar. Golfsporten fick till exempel ett skräddarsytt innehåll med Annika Sörenstam-tema. Och ute i landet strömmar det in lokaltidningsvinklar med personer vars ansikten pryder tröjorna.

Tröjorna säljs i samarbete med Stadium

Stadium säljer den nya Adidas-ströjan både i fysisk butik och online. Den som köper en tröja fram till och med den 6 april får två biljetter till träningsmatchen Sverige-Tyskland.

Och då får man dessutom se tröjorna live på plan(!).

Fram till dess lär vi få se mer från kampanjen, även om det största mediegenomslaget rimligt nog redan skett. Hatten av för alla inblandade, igen!

Lista: Personerna som syns på tröjorna

(Hur många signade Adidas-profiler hittar du?)

Alicia Vikander, Amie Bramme Sey, Anna Serner, Annika Sörenstam, Arvida Byström, Bianca Kronlöf, Bianca Salming, Caroline Farberger, Caroline Jönsson, Cecilia Safaee, Drottning Kristina, Emma Green, Eva Dahlgren, Evin Ahmad, Fanna Ndow Norrby, Frida Hansdotter, Gina Dirawi, Hanna Ljungberg, Hanna Marklund, Ida Östensson, Kakan Hermansson, Katarina Wennstam, Kerstin Hessius, Kicki Bengtsson, Linnéa Claeson, Margit Nordin, Marika Domanski Lyfors, Mia Skäringer, Michelle Coleman, Mouna Esmaeilzadeh, Nina Rung, Nour El Refai, Pia Sundhage, Renata Chlumska, Renée Voltaire, Rodja Sekersöz, Sabina Ddumba, Sara Damber, Selma Lagerlöf, Siduri Poli, Silvana Imam, Stina Wolter, Suad Ali, Therese Lindgren, Therese Sjögran, Tove Lo, Tove Styrke, Victoria Sandell.

Läs också:

En bok om sponsring: Hållbar sponsring

Hur får vi fler sponsorer? Och hur kan vi utveckla befintliga samarbeten? Hållbar sponsring är en handbok som ger konkreta tips och råd i syfte att utveckla framgångsrika och långsiktiga sponsorskap. Boken utgår från idrotten och vänder sig främst till föreningar, förbund, evenemang och andra typer av rättigheter.

Boken består av drygt 380 sidor, fördelade på 16 kapitel. Den finns att köpa via vår webbshop, samt hos Adlibris och Bokus.

Du hittar läsguide och provläsning här: Om boken

Beställ boken här

Mer läsning: