Björklövens initiativ ”Gröngul kompis” nominerat till prestigefyllt pris

IF Björklöven har en vision om att bli Sveriges mest älskade hockeyförening. Med sitt initiativ Gröngul kompis vill föreningen peppa barn och ungdomar att samspela, förstå och respektera varandra. 

I boken Hållbar sponsring valde vi bland annat att lyfta fram Gröngul kompis som ett särskilt intressant case i kapitlet om samhällsnytta inom social hållbarhet. Initiativet är en följd av Björklövens värdegrundsarbete, som startades igång för tre år sedan. Det föddes ur den tidigare satsningen ”De rätta färgerna”. Det är ett samarbete som klubben satt igång tillsammans med Punkt PR, som är ett företag som arbetar med strategisk kommunikation och PR.

Nominerat till pris

Nu har Gröngul kompis blivit nominerat till European Excellence Award. Det är en prestigefylld kommunikationstävling som i år hålls i Lissabon den 29 november. Det blir tuff konkurrens mot globala jättar som Adidas, Gazprom och Vodafone.

Detta initiativ är en satsning mot en välkomnade attityd, vilket ska manifesteras genom Gröngul kompis. Bland annat ska alla i föreningen genomgå en utbildning. A-lagsspelarna från herr- och damlag är också utbildare och förebilder för att nå elever i Umeås skolor.

Det handlar om att bli mer välkomnande och inkluderande som förening. I första hand riktar man sig till barn och ungdomar. Under utbildningens gång får man lära sig mer om betydelsen av kroppsspråk, till olika ordval och uppförande. Syftet är att bli Sveriges mest älskade hockeyförening.

Vill du veta mer om initiativet? Nedan kan du se en video om Gröngul kompis och på sajten kan du läsa mer om initiativet.

https://vimeo.com/362224046