DHL går in som huvudsponsor till SDHL: ”Hoppas kunna hjälpa svensk damhockey växa”

DHL blir ny huvudsponsor till SDHL.

Det är DHL Paket, den del av logistikjätten DHL som jobbar med privatpaket och e-handel, som blir huvudsponsor för den svenska damhockeyligan SDHL.

– På e-handelmarknaden har vi varit en underdog, så det känns kul att ha hittat en annan aktör i liknande position som vill göra den resa vi gjort. Nu hoppas vi kunna hjälpa svensk damhockey växa lika mycket som vi lyckats med, säger Jonas Lindell, vd på DHL.

Sponsorskapet består av flera delar:

  • Tre kronor för varje privatsålt paket går direkt till ligan
  • DHL utser varje månad ”Månadens leverans”, ett pris till den spelare som stått för den snyggaste assisten. Priset är en personlig tavla samt 5.000 kronor till valfritt CSR-projekt.
  • DHL ligger bakom priset till vinnaren av assistligan, ett stipendium värt 30.000 kronor.
  • DHL blir officiell logistikpartner, vilket innebär att hockeyligan erbjuds DHL:s fullständiga logistiktjänster.
  • DHL kommer även titta på andra sätt att hjälpa SDHL att växa, som till exempel genom att gemensamt se över möjligheten att ta fram ett biljettsystem och en fan-shop.

SDHL om samarbetet: ”Betyder oerhört mycket”

Angelica Lindeberg, kommersiell chef på SDHL, är mycket nöjd över samarbetet.

– Att för första gången ha en huvudsponsor som verkligen satsar på damhockeyn betyder oerhört mycket. Värdet i detta sponsorskap är väldigt stort för oss, och DHL har visat från första möte att de verkligen tror på damhockeyn och genuint vill hjälpa oss växa, säger Angelica Lindeberg.

DHL kommunicerar att de väljer sina sponsorskap noggrant. I Sverige samarbetar de med herrallsvenskan i fotboll, Vasaloppet samt SOS Barnbyar och på den globala scenen bland annat Formula 1, Manchester United, Bayern München, Rugby-VM och rockbandet Rolling Stones.

– Vi är väldigt stolta att kunna lägga till SDHL på den listan, och inte minst för att vi här kan bidra till att göra svensk idrott lite mer jämställd, säger Jonas Lindell.

Personalen är en del av aktiveringen

I och med samarbetet är målet att många av DHL:s 8000 anställda och kunder ska få möjligheten att se matcher på plats.

Att DHL väljer att satsa lite extra på assistligan ligger helt i linje med det interna mantrat ”När det viktigaste behöver komma fram”.

– Assistligan slog an en sträng hos oss direkt. För att nå framgång måste man samarbeta, och utan effektiva och öppnande framspelningar blir det inga mål heller. Det är precis som i logistikvärlden, är vi inte bra över hela banan så lyckas vi inte leverera. Dessutom gillar vi att lyfta fram de som kanske inte får rubrikerna i vanliga fall, säger Jonas Lindell.

Läs också: Hur får vi fler sponsorer? Tips och råd!