Hållbar sponsring nominerad till Årets Marknadsföringsbok 2019

Varje år sedan 1991 utser Sveriges Marknadsförbund ”Årets Marknadsföringsbok”. Böckerna som tävlar om titeln ska vara 1) skrivna för svenska förhållanden och 2) vända sig till yrkesverksamma marknadsförare.

I dagarna har årets nomineringar släppts inför prisutdelningen den 2 december. Totalt är elva böcker är nominerade och flest nomineringar har förlaget Liber (3 st titlar), följda av Roos & Tegner (2).

Och glädjande nog kan vi se att juryn nominerat boken Hållbar sponsring till priset.

”Känns som ett extra kvitto”

Hållbar sponsring är en handbok i sponsring som riktar sig primärt till idrottens rättigheter, så som föreningsliv, förbund och evenemang.

– Att bli nominerade till Årets Marknadsföringsbok känns som ett extra kvitto på att Hållbar sponsring håller hög kvalitet. Vi har fått väldigt bra feedback från läsarna på att boken fungerar i vardagen, vilket förstås är det viktigaste när det kommer till en handbok, säger Frans Fransson.

– Den typiska läsaren arbetar på ett föreningskansli eller är ideellt engagerad. Många har aldrig läst en bok om marknadsföring. Att då både nörda ner oss i ren sponsringskunskap och samtidigt gå igenom grundläggande marknadsföring var en utmaning, men en rolig sådan, berättar Magnus Berglund.

Nominerade böcker 2019:

  • Den digitala omställningen: Strategier och perspektiv av Simon Beyer (Roos & Tegnér)
    Digital Passion av Frida Boisen (Harper Life)
  • Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer av Staffan Ekengren (Liber)
  • Förändringsprincipen – Skapa en kultur av förändring och omvärldsanalys av Bobo af Ekenstam och Pär Lager (Sanoma utbildning)
  • Hållbar sponsring – En handbok för idrotten med teori, tips och inspiration av Magnus Berglund och Frans Fransson (Birdie Förlag)
  • Lass is more 4 steg till ökad lönsamhet genom nya målgrupper av Tatiana Butovitsch Temm och Camilla Tonnqvist Palmertz (Liber)
  • Lönsam affär – Framgångsfaktorer för butik av Torbjörn Elbe (Liber)
  • NU: Strategisk improvisation – Ledarskap för samhällsaktörer av Jesper Falkheimer och Katarina Gentzel Sandberg (Roos & Tegnér)
  • Regler i en ny reklamvärld av Shideh Goodarzi, Sven Olsson, Olivia Otterstedt, Marcus Rönne, Jakob Rönnerbäck och Joakim Sunding (Jure Förlag)
  • Supertrenderna av Henrik Larsson-Broman, Peter Siljerud och Markus Ejenäs (ProSales)
  • Ta betalt – hur pris påverkar allt av Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée (Mondial)

Jury Årets Marknadsföringsbok:

  • Sara Rosengren (ordförande i juryn), professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm
  • Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund
  • Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM
  • Johan Hagberg, universitetslektor och docent i i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet
  • Carin Wikström, marknadschef Teknologisk Institut AB
  • Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet